Stichting Fournier-Majoie viert haar tienjarig bestaan met een nieuwe voorzitter en een projectoproep

De Stichting viert haar tienjarig bestaan. Jérôme Majoie volgt vader Bernard Majoie op als voorzitter van de Stichting. Nieuwe projectoproep gericht aan onderzoekers-ontdekkers-ondernemers in de oncologie.

Al tien jaar biedt de Stichting Fournier-Majoie (FFM) ondersteuning aan onderzoekers-ontdekkers-ondernemers in de oncologie. De Stichting, die werd opgericht in 2007, wil de ontwikkeling van ontdekkingen voortstuwen tot op het punt dat innovaties die belangrijk zijn voor patiënten, ter beschikking gesteld kunnen worden van het medisch korps. De FFM heeft daarbij voorrang gegeven aan onderzoek naar biomerkers van verschillende kankers, een cruciaal segment voor de verbetering van de strijd tegen deze wereldwijde bedreiging. Tot op heden werden acht projectoproepen gelanceerd, meer dan 100 kandidaturen geëvalueerd en 14 projecten gefinancierd. Daarnaast brengt de Stichting ook kapitaal in in drie ondernemingen. In totaal gaat het om een engagement van 11,3 miljoen euro.

Permanente ondersteuning van de geselecteerde projecten

De Stichting begeleidt de projecten die ze ondersteunt: ze geeft advies en helpt mee aan de uitwerking van hun strategie. Dat gaat verder dan alleen maar financiële steun. Een zeldzaam voorbeeld - zo niet uniek in de wereld - van ‘venture filantropie’ in de medische wereld.

Als een ontdekking leidt tot exploitatie, moeten de laureaten een deel van de gegenereerde opbrengsten terugstorten aan de Stichting om er toekomstige laureaten mee te ondersteunen. Zo wordt de ‘geholpene’ ‘helper’. Een positieve spiraal, zo noemt de Stichting het zelf. Die wordt nog versterkt door de transparantie die zij hanteert: ze informeert de geldschieters en ziet toe op de kwaliteit van de realisaties van het ondersteunde werk.

De volgende tien jaar van de FFM

Bernard Majoie, stichter-voorzitter van de Stichting Fournier-Majoie, geeft vandaag de fakkel door aan zijn zoon Jérôme Majoie. Het DNA van de Stichting blijft hetzelfde: ervoor zorgen dat de onderzoeksresultaten in de oncologie tot bij de patiënt geraken. Maar de FFM streeft vandaag ook naar:

• Kortere cycli

Met een tussenkomst op het einde van het onderzoeksproces, bij het opstarten van de translationele fase. De Stichting wil zich concentreren op de financiering van toepassingen in het domein van kanker en de ontwikkeling van diagnostische en behandelingsinstrumenten, om ervoor te zorgen dat de patiënt er sneller over kan beschikken.

• Een rol als incubator voor start-ups

Het huidige gebruik van robottechnologie, van analyse en beheer van gegevens en van artificiële intelligentie verrijkt de traditionele praktijken. De FFM wil ook initiatieven in dit domein ondersteunen als ze een relevante en vernieuwende toepassing in de oncologie kunnen aantonen.

• Multidisciplinariteit

In de omgeving die de Stichting voorziet voor de door haar ondersteunde projecten, kunnen deze positief evolueren en groeien. De financiering, maar ook de adviezen, het delen van expertise en het netwerk van contacten maken de weg vrij voor succesvol ondernemerschap. De FFM blijft pleiten voor de uitwisseling van expertise en de praktische toepassing van multidisciplinariteit.

Oproep tot het indienen van projecten

Vandaag lanceert Jérôme Majoie een nieuwe projectoproep. Hij richt zich tot alle onderzoekers-ontdekkers-ondernemers die op het punt staan een bedrijf op te starten in de oncologische sector (biomerkers, therapieën, beeldvorming, platform, MedTech …).

Heeft u een technologisch of preklinisch proefmodel gevalideerd? Dan kan de Stichting u helpen om uw project naar de klinische valideringsfase te brengen. De projecten moeten getuigen van een reële innovatie, octrooieerbaar zijn en vóór alles beantwoorden aan een reële verwachting van de medische wereld en een behoefte van patiënten vervullen.

De Stichting handelt in volledige transparantie. Elke kandidaat, al dan niet geselecteerd, zal steeds geïnformeerd worden over de motivatie van de beslissing.

Neem voor meer informatie contact op met:

Laure Vandeghinste - laurev@voice.be
Barbara Weckx - barbara.weckx@fournier-majoie.org

Barbara Weckx

Stichting Fournier-Majoie

Laure Vandeghinste

Voice Agency

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over De Stichting Fournier-Majoie

Stichting Fournier-Majoie, ondernemen om kanker te verslaan

Om patiënten met kanker te redden, steunt de Stichting Fournier-Majoie onderzoekers-ontdekkers die kanker bestrijden. Dat doet de stichting door hen te helpen om performante ondernemers te worden. In de opstartfase bestaat die hulp uit financiële middelen (tot 2 miljoen euro per project) en het ontwikkelen van hun ondernemerschap.

De Stichting onderscheidt zich door haar aanpak als Venture Philanthropist. Een principe dat discipline, professionalisme en vrijgevigheid combineert. Zo worden 100% van de ontvangen giften aan genomineerde onderzoeksprojecten toegewezen. Maar doordat zij die geholpen werden op hun beurt helpers worden, ontstaat een opwaartse spiraal waarbij geslaagde projecten de verstrekte steun aan nieuwe veelbelovende projecten kunnen toewijzen.

In 2007 richtte Dr. Bernard Majoie de Stichting Fournier-Majoie op. Daarvoor had hij de Laboratoires Fournier al in de top 100 van 's werelds grootste farmaceutische bedrijven binnengeloodst. Sindsdien werden al 18 laureaten geselecteerd, die in totaal meer dan 8 miljoen euro steun hebben ontvangen.

U leest er meer over op: www.fournier-majoie.org