Persbericht: het departement Biomoleculaire Geneeskunde van de Universiteit van Gent (UGent) en haar professoren winnen de prijs Antoine Faes

De Stichting Fournier-Majoie Stichting feliciteert het departement Biomoleculaire Geneeskunde van de Universiteit van Gent (UGent) en haar professoren Jo Vandesompele, Katleen De Preter en Pieter Mestdagh, voor de prijs Antoine Faes. Deze prijs wordt toegekend voor hun onderzoek naar de identificatie van biomerkers voor meer precieze behandeling van neuroblastoom, een zeldzame vorm van kinderkanker.

Al meer dan tien jaar ondersteunt de Fournier-Majoie Foundation onderzoekers-ondernemers in het vakgebied oncologie. De Stichting is erg trots op de beloning voor de teams van de professoren Vandesompele, De Preter en Mestdagh. Zij worden beloond voor hun jarenlange onderzoek naar neuroblastoom. Deze vorm van kanker treft 1 op 100.000 kinderen per jaar en in België krijgen elk jaar ongeveer 20 kinderen de diagnose van neuroblastoom.

Het belang van biomerkers voor de behandeling van kanker bij kinderen.

Momenteel evolueren kankerbehandelingen naar meer gerichte en gepersonaliseerde geneeskunde in tegenstelling tot conventionele behandelingen. Bij deze gerichte behandelingen spelen biomerkers een belangrijke rol.

DNA- en RNA-biomerkers zijn parameters die worden gemeten in de tumor of in het bloed van de kankerpatiënt. Zulke biomerkers kunnen de overleving voorspellen van neuroblastoom patiënten onder de conventionele therapie. Op deze manier kunnen patiënten geïdentificeerd worden die niet zullen genezen met de huidige therapie en die mogelijk gebaat zijn bij nieuwe therapieën.

De teams van professoren Vandesompele, De Preter en Mestdagh hebben enorme vooruitgang geboekt in dit domein door het onderzoeken van meer dan 1.000 neuroblastoom patiënten.

De Antoine Faes Prijs.

Sedert jaren was het de wens van de Heer en Mevrouw A. Faes dat na hun dood de opbrengst van hun fortuin zou bijdragen om verlichting en hulp te brengen aan lijdenden en hun nood en leed verzachten.

Na het verlenen van steun aan instellingen en personen, die beantwoorden aan deze doelstellingen, wou de stichting een eerste stap zetten bij de ondersteuning van het biomedisch wetenschappelijk onderzoek door het toekennen van een driejaarlijkse prijs "Antoine Faes", voor het eerst in 1980 uitgeschreven.

Inge Van Eycken

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over De Stichting Fournier-Majoie

Stichting Fournier-Majoie, ondernemen om kanker te verslaan

Om patiënten met kanker te redden, steunt de Stichting Fournier-Majoie onderzoekers-ontdekkers die kanker bestrijden. Dat doet de stichting door hen te helpen om performante ondernemers te worden. In de opstartfase bestaat die hulp uit financiële middelen (tot 2 miljoen euro per project) en het ontwikkelen van hun ondernemerschap.

De Stichting onderscheidt zich door haar aanpak als Venture Philanthropist. Een principe dat discipline, professionalisme en vrijgevigheid combineert. Zo worden 100% van de ontvangen giften aan genomineerde onderzoeksprojecten toegewezen. Maar doordat zij die geholpen werden op hun beurt helpers worden, ontstaat een opwaartse spiraal waarbij geslaagde projecten de verstrekte steun aan nieuwe veelbelovende projecten kunnen toewijzen.

In 2007 richtte Dr. Bernard Majoie de Stichting Fournier-Majoie op. Daarvoor had hij de Laboratoires Fournier al in de top 100 van 's werelds grootste farmaceutische bedrijven binnengeloodst. Sindsdien werden al 18 laureaten geselecteerd, die in totaal meer dan 8 miljoen euro steun hebben ontvangen.

U leest er meer over op: www.fournier-majoie.org