Kankeronderzoek: 9e projectoproep van de Fondation Fournier-Majoie

Door een laattijdige kankerdiagnose daalt de kans op overleven tot minder dan 10%. En omgekeerd: in 90% van de gevallen van kanker leven patiënten bij wie de ziekte in een vroeg stadium ontdekt wordt 5 tot 10 jaar langer. Daarom biedt de stichting Fournier-Majoie (FFM) onderzoekers en ondernemers al sinds 2007 financiële steun en begeleiding. Vandaag lanceert de FFM haar 9e projectoproep.

Ondersteuning van onderzoekers en ondernemers

Bent u onderzoeker, of bent u van plan om een onderneming te starten? Als u actief bent in het onderzoek naar kanker en u denkt een manier te hebben gevonden om kanker vroegtijdig op te sporen of te voorspellen, of als u een nieuwe therapie of een nieuwe manier van medische beeldvorming heeft ontwikkeld, dan komt u misschien in aanmerking voor steun van de stichting Fournier-Majoie.

10 jaar actieve steun aan onderzoek

Van bij haar ontstaan in 2007 is het steeds de bedoeling van de stichting geweest om wetenschappelijke doorbraken verder te laten ontwikkelen tot innovaties die ingezet kunnen worden voor patiënten, door de medische wereld. De FFM richt zich daarbij voornamelijk op biomerkers voor verschillende kankers, omdat die een cruciale rol spelen in de strijd tegen deze aandoeningen die wereldwijd zoveel mensen treffen. Tot nu toe zijn er acht projectoproepen geweest, werden meer dan 100 kandidaturen bestudeerd, en werden 14 projecten gefinancierd. De stichting heeft ook mee haar schouders gezet onder vier startups. Alles samen kregen de verschillende projecten 7,6 miljoen euro steun.

Permanente begeleiding

De stichting Fournier-Majoie heeft veel meer te bieden dan enkel financiële steun. Ze volgt de ondersteunde projecten van dichtbij op en staat de teams bij met advies. Ze biedt toegang tot een netwerk van experts en begeleidt de projecten tijdens de verschillende fases van hun ontwikkeling met stuurgroepen die verschillende keren per jaar samenkomen.

Wanneer een doorbraak in het onderzoek effectief tot een toepassing leidt, zijn de laureaten contractueel verplicht om een deel van hun inkomsten terug te storten aan de stichting, om zo mee in te staan voor de financiering van toekomstige laureaten.

Criteria voor het indienen van projecten

De projectoproep staat open voor ondernemers uit de academische wereld en daarbuiten, en voor startups die in de allereerste beginfase van hun financiering zitten (pre-SEED of SEED) en die de ontwikkeling van hun project op het vlak van kankeronderzoek willen versnellen. Dat onderzoek kan gaan over:

• Een nieuwe test of een nieuw technologisch platform
  • Biomerkers voor een diagnose of voorspelling van kanker, die in vivo of in vitro ontwikkeld worden
  • Nieuwe instrumenten of toepassingen op het vlak van medische beeldvorming of e-gezondheid
  • Nieuwe medische toestellen (medical devices) of Medtech in het onderzoek naar kanker
  • Nieuwe instrumenten op het vlak van chirurgie of bestralingstherapie

Welke projecten komen in aanmerking?

Projecten die werken rond een belangrijke wetenschappelijke innovatie, die een geloofwaardig businessmodel hebben uitgewerkt, waarvan het bewijs van het preklinisch concept of van de technologie al is bevestigd en waarvan het intellectueel eigendom is vastgelegd, krijgen voorrang bij de selectie.

Financiering van een project gedurende gemiddeld 3 jaar

De financiering bestaat in verschillende vormen. De stichting kan financiële hulp toekennen voor een bedrag van maximum 500.000 euro dat in opeenvolgende schijven wordt gestort, naargelang van de voortgang van het project. Daarnaast worden er ook leningen uitgeschreven voor startups, die kunnen rekenen op een bedrag tussen 100.000 en 500.000 euro.

Inschrijven voor 15 april 2018

De projecten die beantwoorden aan de selectiecriteria van de stichting Fournier-Majoie moeten voor 15 april worden ingediend zodat ze kunnen worden bestudeerd door de Raad voor Wetenschap en Investering van de FFM. Het inschrijvingsformulier kan gedownload worden op www.fournier-majoie.org en moet volledig ingevuld worden teruggestuurd naar [email protected].

Julien Brasseur

Voice

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over De Stichting Fournier-Majoie

Stichting Fournier-Majoie, ondernemen om kanker te verslaan

Om patiënten met kanker te redden, steunt de Stichting Fournier-Majoie onderzoekers-ontdekkers die kanker bestrijden. Dat doet de stichting door hen te helpen om performante ondernemers te worden. In de opstartfase bestaat die hulp uit financiële middelen (tot 2 miljoen euro per project) en het ontwikkelen van hun ondernemerschap.

De Stichting onderscheidt zich door haar aanpak als Venture Philanthropist. Een principe dat discipline, professionalisme en vrijgevigheid combineert. Zo worden 100% van de ontvangen giften aan genomineerde onderzoeksprojecten toegewezen. Maar doordat zij die geholpen werden op hun beurt helpers worden, ontstaat een opwaartse spiraal waarbij geslaagde projecten de verstrekte steun aan nieuwe veelbelovende projecten kunnen toewijzen.

In 2007 richtte Dr. Bernard Majoie de Stichting Fournier-Majoie op. Daarvoor had hij de Laboratoires Fournier al in de top 100 van 's werelds grootste farmaceutische bedrijven binnengeloodst. Sindsdien werden al 18 laureaten geselecteerd, die in totaal meer dan 8 miljoen euro steun hebben ontvangen.

U leest er meer over op: www.fournier-majoie.org