Een nieuwe hoop in de strijd tegen moeilijk behandelbare vormen van kanker : De Belgische Stichting Fournier-Majoie steunt een veelbelovend project in gerichte kankertherapieën

Het bedrijf Mablink Bioscience heeft 4 miljoen euro bijeengebracht om een nieuwe generatie van ADC's – een klasse geneesmiddelen tegen kanker – te ontwikkelen. De Stichting Fournier-Majoie draagt met 500.000 euro ook haar steentje bij. Het project past immers perfect in haar missie om ondernemende onderzoekers-ontdekkers te helpen bij de ontwikkeling van hun veelbelovende oncologische onderzoeksprojecten. Dit is intussen de 18e laureaat die door de Stichting ondersteund wordt.

Vijftig jaar geleden was de overlevingskans van een kankerpatiënt 1 op 4. Een overlevingspercentage dat vandaag, dankzij screenings en de ontwikkeling van nieuwe behandelingen, ongeveer 50% bedraagt. Een aanzienlijke verbetering, maar nog verre van voldoende. Door de vergrijzing van de bevolking, onze levensstijl en de aantasting van het milieu zal het aantal kankergevallen namelijk in stijgende lijn blijven gaan. Tegen 2025 zullen naar schatting 1 op de 3 mannen en 1 op de 4 vrouwen in de loop van hun leven kanker krijgen.

ADC's: geneesmiddelen die veiliger en gerichter zijn

Mablink Bioscience ontwikkelt een eigen platform voor het produceren van de volgende generatie van ADC's (Antibody Drug Conjugates of 'antilichamen gekoppeld aan geneesmiddelen'). Dankzij hun gepatenteerde hydrofiele omhulsel, PSARlink genaamd, zijn deze ADC's stabieler en krachtiger.

ADC's vormen een klasse van geneesmiddelen die gericht tegen de kanker kunnen optreden. Ze gebruiken een monoklonaal antilichaam om uiterst krachtige cytotoxische moleculen rechtstreeks en specifiek tot bij en in de tumorcellen te brengen. Op die manier kunnen ze vernietigd worden, zonder het gezonde weefsel aan te tasten.

Een ​​militaire analogie maakt het wellicht wat duidelijker: om de kankercellen te raken en vernietigen, wordt in het lichaam een "raket" (ADC) geïnjecteerd. Die bestaat uit een doelzoekende kop (monoklonaal antilichaam), een link (linker) en een lading toxische agentia (payload). De doelzoekende kop hecht zich vast aan zijn doelwit en laat daarna de toxische agentia op een ultragelokaliseerde manier hun werk doen.

In tegenstelling tot chemotherapie en radiotherapie, die geen onderscheid maken tussen cellen, kunnen ADC's kankercellen met grote precisie aanpakken en op die manier zoveel mogelijk gezonde cellen ontzien.

Dankzij hun onzichtbaarheidsmantel zijn ADC’s van de nieuwste generatie 10 keer zo effectief

De ADC's worden intraveneus geïnjecteerd en komen zo in de bloedbaan terecht. Op hun reis door het lichaam passeren ze langs de verschillende organen, op zoek naar kankercellen. Elke minuut pompt ons lichaam 1,5 liter bloed door de lever om het te filteren en schadelijke stoffen af te breken. Voor de toxische agentia die met de ADC's meerijden, is dit een delicaat moment. Ze riskeren immers om weggezuiverd te worden, en dat hun slagkracht tegen de kankercellen afneemt. Bovendien zouden er in de lever giftige stoffen kunnen achterblijven.

Maar daar heeft het bedrijf Mablink Bioscience nu een oplossing voor bedacht: een onzichtbaarheidsmantel (een gepatenteerde polysarcosine die naar de naam PSARlink luistert) die over de cytotoxische lading wordt gelegd. Omdat de mantel de lading aan het alziend oog van de filtercellen in de lever onttrekt, kunnen de ADC's ongehinderd kankercellen blijven opsporen.

Mablink schat dat de therapeutische index (verhouding doeltreffendheid / tolerantie) van deze ADC’s van de nieuwste generatie maar liefst 10 keer beter is dan de momenteel beschikbare ADC's.

Dankzij de PSARlink-mantel en het daarbij horende technologieplatform, kon Mablink de ontwikkeling en de preklinische proof of concept van deze nieuwe generatie ADC's in slechts 2 jaar tijd afronden.

Een nieuwe hoop in de strijd tegen moeilijk behandelbare vormen van kanker

Om zo snel mogelijk met klinische tests te kunnen beginnen, heeft Mablink Bioscience een startkapitaalverhoging voor een totaalbedrag van 4 miljoen euro afgerond met een consortium dat bestaat uit Elaia Partners, Pertinence Invest 2 (Sofimac Innovation geadviseerd door Mérieux Equity Partners), Sham Innovation Santé (geadviseerd door Turenne Capital), de Stichting Fournier-Majoie, Simba Santé (Angelor) en Crédit Agricole Création. De Stichting Fournier-Majoie heeft de verhoging onderschreven voor een bedrag van 500.000 euro.

De verkregen middelen zullen ingezet worden voor de ontwikkeling van de ADC pipeline, het vastleggen van de beoogde doelwitten (soorten kanker) en de afwikkeling naar het klinische stadium (proeven op mensen).

“Mablink heeft als ambitie om een portefeuille van meerdere ADC's op te bouwen en we kijken alvast uit naar de samenwerking met onze investeerders, die naast hun financiering ook hun doorgedreven expertise en netwerk van talent in de strijd zullen gooien om de ontwikkeling van het bedrijf te versnellen,” aldus Jean-Guillaume Lafay, CEO en medeoprichter van Mablink Bioscience.

“De samenwerking tussen Mablink en onze experts is tot nog toe erg productief gebleken. De wetenschappelijke waarde van het project en het ontwikkelingspotentieel alleen al maakten dat wij de medeoprichters onmiddellijk wilden steunen. Mablink Bioscience is een van onze meest veelbelovende laureaten op het gebied van verbeterde doelgerichte therapieën.”, voegt Jérôme Majoie, CEO van de Stichting Fournier-Majoie daaraan toe.

De heer Majoie (Stichting Fournier-Majoie) en de heer Lafay (Mablink) zullen met genoegen al uw vragen beantwoorden tijdens een individueel of gezamenlijk interview.

We staan steeds te uwer beschikking voor bijkomende informatie of het regelen van een interview.

Inge Van Eycken

Pers Attaché, Voice Agency

Persberichten in je mailbox

Over De Stichting Fournier-Majoie

Stichting Fournier-Majoie, ondernemen om kanker te verslaan

Om patiënten met kanker te redden, steunt de Stichting Fournier-Majoie onderzoekers-ontdekkers die kanker bestrijden. Dat doet de stichting door hen te helpen om performante ondernemers te worden. In de opstartfase bestaat die hulp uit financiële middelen (tot 2 miljoen euro per project) en het ontwikkelen van hun ondernemerschap.

De Stichting onderscheidt zich door haar aanpak als Venture Philanthropist. Een principe dat discipline, professionalisme en vrijgevigheid combineert. Zo worden 100% van de ontvangen giften aan genomineerde onderzoeksprojecten toegewezen. Maar doordat zij die geholpen werden op hun beurt helpers worden, ontstaat een opwaartse spiraal waarbij geslaagde projecten de verstrekte steun aan nieuwe veelbelovende projecten kunnen toewijzen.

In 2007 richtte Dr. Bernard Majoie de Stichting Fournier-Majoie op. Daarvoor had hij de Laboratoires Fournier al in de top 100 van 's werelds grootste farmaceutische bedrijven binnengeloodst. Sindsdien werden al 18 laureaten geselecteerd, die in totaal meer dan 8 miljoen euro steun hebben ontvangen.

U leest er meer over op: www.fournier-majoie.org