Darmkankerdiagnose: doorbraak in het onderzoek biedt hoop op een veel minder invasieve screening

Elk jaar krijgen 7000 mensen in België te horen dat ze dikkedarmkanker hebben. De eerste tests die daarvoor beschikbaar waren, analyseerden de stoelgang op de aanwezigheid van bloed. Intussen heeft onderzoek van professor Mazzone (VIB, Vlaamse Instituut voor Biotechnologie/KULeuven) aangetoond dat er ook in het bloed zelf biomerkers voor dat soort kanker voorkomen. Binnenkort zal één bloedstaal dus voldoende zijn om uitsluitsel te bieden. Zopas werd daarom een licentieovereenkomst ondertekend met DNAlytics, een recent opgericht Waals bedrijf, om de resultaten van professor Mazzone te gebruiken.

Een lang proces

Professor Mazzone begon zijn onderzoek naar kartel- en endeldarmkanker in 2010. De bedoeling was om biomerkers voor die vormen van kanker op te sporen in de witte bloedcellen-monocyten, omdat die reageren tegen de ziekteverwekkers en een rol spelen in de ontstekingsreacties. Professor Mazzone kreeg van bij het begin de steun van de Fournier-Majoie Foundation in de vorm van financiële hulp en advies bij de uitvoering van het onderzoek. Op dit ogenblik, zeven jaar later, is hij op basis van een eenvoudige bloedtest een ‘signatuur’ op het spoor gekomen die wijst op de aanwezigheid van de ziekte in het lichaam. De test kreeg de naam Colonokit en is een betrouwbare manier om dikkedarmkanker vast te stellen.

Voordelen

De Colonokit is een niet-invasieve test waardoor mensen er minder weigerachtig tegenover zullen staan en de diagnose al in een vroeg stadium gesteld kan worden, wat de kans op een succesvolle behandeling vergroot. De test zal betrouwbaarder zijn dan bestaande tests (analyse van de stoelgang), waardoor het aantal valspositieve resultaten drastisch zal afnemen. Dat levert zowel voor patiënten als de gezondheidssector een aanzienlijke besparing op. Bernard Majoie, oprichter van de Fournier-Majoie Foundation: “We zijn trots dat we hebben bijgedragen aan de Colonokit. De test speelt in op een reële behoefte van de medische wereld, die echt zit te wachten op een manier om dikkedarmtumoren aan te pakken. Zij zijn immers de meest dodelijke vorm van kanker.”

Licentieovereenkomst

DNAlytics, een jonge Waalse start-up die tools ontwikkelt om medische keuzes mee te ondersteunen, heeft onlangs een licentieakkoord met het VIB afgesloten. DNAlytics zal instaan voor de eindontwikkeling van de Colonokit en zal de nodige stappen zetten zodat het product aan alle regels beantwoordt voor het op de markt verschijnt. De federale en gewestelijke gezondheidsinstellingen zullen daarvoor gecontacteerd worden, om de verschillende gunstige effecten van de Colonokit te bevestigen en te becijferen.

Isabelle Degroote

Voice Agency

Persberichten in je mailbox

Over De Stichting Fournier-Majoie

Stichting Fournier-Majoie, ondernemen om kanker te verslaan

Om patiënten met kanker te redden, steunt de Stichting Fournier-Majoie onderzoekers-ontdekkers die kanker bestrijden. Dat doet de stichting door hen te helpen om performante ondernemers te worden. In de opstartfase bestaat die hulp uit financiële middelen (tot 2 miljoen euro per project) en het ontwikkelen van hun ondernemerschap.

De Stichting onderscheidt zich door haar aanpak als Venture Philanthropist. Een principe dat discipline, professionalisme en vrijgevigheid combineert. Zo worden 100% van de ontvangen giften aan genomineerde onderzoeksprojecten toegewezen. Maar doordat zij die geholpen werden op hun beurt helpers worden, ontstaat een opwaartse spiraal waarbij geslaagde projecten de verstrekte steun aan nieuwe veelbelovende projecten kunnen toewijzen.

In 2007 richtte Dr. Bernard Majoie de Stichting Fournier-Majoie op. Daarvoor had hij de Laboratoires Fournier al in de top 100 van 's werelds grootste farmaceutische bedrijven binnengeloodst. Sindsdien werden al 18 laureaten geselecteerd, die in totaal meer dan 8 miljoen euro steun hebben ontvangen.

U leest er meer over op: www.fournier-majoie.org